Na de zomervakantie heb ik de draad weer goed opgepakt...met een trip naar Lissabon :-). Met mijn mede-studenten van de Rotterdam School of Management / Erasmus Universteit (eMBA) ben ik in Lissabon te gast geweest op de NOVA school of Business om ons een week lang te verdiepen in de wereld van Social Businessess en Social Entrepreneurship. Nu zou je natuurlijk willen dat elke 'Business' ook 'Social' was, maar helaas heeft nog niet elke organisatie dat begrepen...

Naast theorie en de laatste ontwikkelingen op dit vlak hebben we een keur aan organisaties bezocht en gesproken. Van een echte NGO die zich inzet om kinderen in achterstandswijken van de straat te houden middels een eigen methodiek en een foundation die dakloze ouderen helpt tot intiatieven zoals Patient Innovation: een platform dat gebruik maakt van de denkkracht van velen over de hele wereld om creatieve oplossingen te bedenken voor patienten die in de reguliere zorg niet verder komen. En bijvoorbeeld ook Mezze: Lissabons hipste restaurant, gerund door (m.n. Syrische) vluchtelingen die zo de taal leren, hun skills gebruiken, hun cultuur niet verliezen en intergreren. En er werd ook nog eens goed geld verdiend...

Maar het meest onder de indruk was ik van ontwerper Miguel Neiva, die 9 jaar geleden een "taal" heeft ontwikkeld om kleurenblinden de mogelijkheid te geven om alle kleuren te lezen. 9 simpele icoontjes die in portugal breed worden toegepast: in het openbaar vervoer, op het strand (de vlaggen van de strandwachten hebben belangrijke kleuren!), op ontruimingsplattegronden en in de retail. Want ook kleurenblinden (10% van de mannen, 1 op de 200 vrouwen!!! 350 miljoen mensen!) willen ook het juiste kleur shirt kopen!

Ik was sceptisch, maar het concept werkt. Al jaren. Sterker nog: ALLE portugese kinderen leren de COLORADD taal op school: standaard in het curriculum. Dat is pas inclusiviteit! 's Werelds beroemdste kaartspelletje UNO heeft een speciale editie uitgebracht, inclusief de incoontjes. 60% extra sales in het eerste jaar. 60%!!!

Het is Miguels droom om deze taal, die over alle grenzen te snappen is, wereldwijd uit te rollen. En terecht. Eenvoudig, goedkoop, high impact, slim. Top dus. Ik zou het wel weten als ik een grote verffabrikant was. Of een retailer. Of een museum. Of een openbaar vervoer bedrijf. Of....

Laten we Miguel op weg helpen!

27 september 2019   |  door Maarten Fluit